Pruttkorvar

Idag var det varken någon ridning eller körning! Trist då jag verkligen sett fram emot bägge! Men upp till stallet skulle jag i alla fall då mocknig och hö-vägande stod på listan.
Segade mig verkligen när jag mockade men jag hade ingen tidspress på mig, underbart när man kan ta lååång tid på sig.
När jag var färdig med mina sysslor så hade inte pappa och Nathalie kommit än. Vi skulle hämta grejor tills imorgon och som sagt mocka och grejer.
Fick i alla fall tömköra Dijanah. Hon ska snart köras in och man börjar då självklart med tömkörning.
Hon var jätteduktig i början och gick som en pärla på tömmen :) Försökte även med lite halter men hon var precis som Filur var förr. Hon förstod ingenting utan hoppade runt åt sidorna och knölade ihop sig till en liten boll och studsade runt. I början ville jag bara att hon skulle stå helt still i någon sekund utan att kraffsa med hovarna eller röra på bakdelen. Berömde henne varje gång och lät henne gå frammåt så fort som möjligt. Gick toppen och till slut kunde hon stå helt stilla!. Man blir ju lite stolt när man lär en polle någonting :D
Filur var exakt lika dan när jag började tömköra honom, men lite av skillnaden där var att jag visste att han kunde stå stilla. En brukstränad häst måste kunna vänta på ryttaren medan den tänker och stå stilla :)
Efter en stund satte jag igång henne i trav men då gick det inte alls lika bra. Hon gick som en lyktstolpe och saktade av i smyg hela tiden. Lite jobbigt för mig (he he) men jag förstår henne. Det är inte lätt med nya saker.
Under passet som inte alls var långt hade vi trots allt våra dispyter. När hon blev arg för att jag lade på pisken lite hårdare kickade hon och blev sur. Och när jag tömkör är det inte okej! Då blev jag verkligen arg på henne. Inte okej helt enkelt.
Sen gjorde hon precis som alla andra hästar som blir tömkörda de första gångerna. Vände sig mot mig och ställde sig precis framför. Det är verkligen en tydlig signal från hästen att den inte förstår då. Det enda som finns att göra då är att stå i ett par sekunder stilla och helt lugn och sen snabbt som attan ställa sig bakom, driva och möta upp med handen när hästen försöker vända sig om. Kan vara lite klurigt för de som inte tömkört förr. Oftast hamnar man i en ond cirkel där hästen 'vinner' (i brist på annat ord).


Kommentarer
Postat av: Nadja

tycker inte du att du är för stor för shettis

2011-04-08 @ 14:55:47
URL: http://ponnidressyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0