Ridnig

Dagens ridlektion kan sammanfattas som helt okej. Hade Moness som är russ/shettis. I början var hon duktig och sprang inte iväg en enda gång. Hon har en tendes att öka farten lite hela tiden tills hon racar :) Hon var mjuk i sidorna och i halsen och lyssnade toppen på skänkeln när jag tryckte/la på den. Vi började med at lägga volter i vart annat hör för att få dem uppmärksamma och det gjorde nog jättemycket för våran fart. Hon lugnade ner sig när jag bad henne och var superduktig! Sen gick vi på volter och hon blev överstäld i halsen då. Men det var mitt fel eftersom jag inte använde min ytterskänkel tillräckligt mkt då. hon började glida utåt och jag motarbetade det genom att ta mer i tygeln istället för att använda skänkeln.
När vi kom till galoppen var hon suuuuper! Drog inte iväg över huvud taget och samlade sig grymt bra för att vara Monessa. Monessa behöver man inte driva på mera när man väl fattat galoppen men när jag drev mycket med sätet blev det en helt annan power i galoppen. Hon galopperade inte så korta steg längs marken utan lyfte mer på benen. Blev en enorm skillnad!
Sen gjorde vi samma saker fast i andra varvet och bytte varv med jämna mellanrum :)
I slutet när vi travade av dem fick jag henne faktiskt liite på tygeln. Hon har jättesvårt för det och går bara som en strålkastare heeela tiden.

På ridlektionen hade vi Mari och det var verkligen toppen. Jag älskar när någon påpekar heeela tiden vad jag gör för fel eftersom jag glömmer bort det (gamla vanor sitter i) och jag vill ju bli av med mina olater!

I morgon har jag Filur på ridlektionen vilket jag inte haft på huuundra långa år. Ska bli jättekul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0