Tara's Mr. Dragon

Japp igår red jag alltså Draken som han kallas. En B på 122 cm. Det var hopplektion och det var jag grymt taggad på. Är så sjukt roligt att hoppa när det går bra. När jag läste att jag skulle ha Draken sjönkt mitt mod lite dock :/ Har ridit honom en gång för hundra år sedan då jag var typ 9 och det var ute i skogen. Och Draken på banan är lika med världens segaste. Upp och hoppa var det bara. I skritten kändes han faktiskt så här snärtig och lunkade inte fram, det fanns lite power så att säga.
När vi började trava var han lite loj och lyssnade inte riktigt på mig. Vi red en stund på volten och jag blev lite frustread då han ökade farten typ tre steg men saktade in sen igen.
Efter det körde vi galopparbete. Öka, arbets, minska, arbets, öka osv. Det fungerade asbra och han lyssnade toppen. Var lite seg i början och fattade fel galopp men sen gick det bra :)
När vi började hopp blev det högt direkt för våran del. Startade på 80 och det tyckte han nog var lite läskigt. Han körde en smitare. Frammåt på hindret så att man tror att hästen ska hoppa men i sista sekund så viker han undan. Tappade självklart min stigbygel men icke, jag skulle inte trilla av.
Min ridis visste inte hur högt han hoppat förrut men inte 80 tror jag i alla fall!

Sen höll jag in honom mer, ramade in mkt med benen fokuserade rakt fram och efter hindret. Gick super och han hoppade mjukt och fint och då i traven. Men han fuskade och tog ett språng innan :)
Andra gången vi skulle hoppa ville han inte alls. Sprang förbi åt olika håll minst tre gånger. Vi skulle galoppera då och jag trodde att han kommit över sin skräck eftersom han hoppat innan så jag släppte fram honom mer. Lärde mig av mitt misstak och tog bara två språng innan själva hoppet. Tror att han tyckte det var grymt kul då han drog ner huvudet efter hindret! Sem skuell vi ha lite teknikhoppning också. Första gången blev det pannkaka då jag tittade på hindret framför mig och inte det längst bort. Var tre hinder med en bom innan och sen emellan varje.
Sen gick det bättre och två sista gångerna hoppade jag åtti på sista hindret. Och det var inte alls läskigt tyckte han! Knäppa lilla polle :)

Själet till att jag inte var taggad på att hoppa draken var att jag sett andra hoppa honom. Det har nästan piskat honom över 50/60 hinder och jag gillar en häst som är lite het på hinderna och går av sig själv.
Blev sjukt överaskad när han drog mot hinderna med spättsade öron och lyssnade direkt på skänkeln. Jag behövde bara starta och sedan klämma lite med benen som uppmuntran innan hinderna.
Sen blir jag lite stolt då jag verkligen hittat timeingen nu. Gick jättebra och vi hoppade av alldeles lagom inför varje hinder och jag glömde icke mina händer. HATAR när folk inte ger en ordentlig eftergift när hindrerna börjar bli lite högre.
Flera nackdelar då hästen blir dragen i munnen, inte kan sträcka ut sig och man minskar hästens chans att klara hindret då man håller tillbaka och man sjäv får ju ingen balans över huvud taget.
Det jag ska träna på inför framtiden är att räta upp mig efter hindret och mitt skänkelläge. det där med skänkeln är inte lätt att få bort!
På tisdag är det hopptävling/lektion. Får se vilken polle jag får då! :)
Super långt inlägg med säkert massor av slarv av mig när det gäller rätt bokstäver, men jag orkar inte läsa igenom :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0