Today

Arbetsdagen gick smidigt idag. Inga hästar sprängde hagen och jag fixade rasthagen igen :)
Ett riktigt vår/sommartecken för mig är när man kan ge insläppshöt ute i hagen efter att alla snö smält om. Och eftersom vädret var underbart så fick självklart alla hästar äta ute. Tror att de uppskattades då de var lektioner hela dagen igår och idag och då blir det så att hästarna inte får vara ute så mkt. Alla blev i alla fall nöjda och glada. Men bäst idag var nästan att det inte var några skogsturer. Är ju inte så superkul att gå ut i lervällingen ute i skogen nu :)
Sen gjorde jag en sak som jag inte gjort på hundra år. Jag extrared efter att alla lektioner var slut. Brukar vara så trött att fötterna gör ont och benen skakar.
Red gjorde jag i alla fall på världens envisaste fjording. Har ingen koll på hur gammal Kim Lii är men en ungis är hon i alla fall. Först tog det en stund att komma upp till volten eftersom hon stannade hela tiden. Men med lite tålamod så kom vi upp till slut.
Började skritta fram och gjorde lite volter hela tiden för att hon skulle vara uppmärksam på mig och inte bara mala på.
När jag började trava gick det bra. Hon gick dit hon skulle men var lite tung i handen, men sen sket det sig. Hon gick rätt ut igenom grinden och gick verkligen inte att stoppa! Jag fick dra allt vad jag kunde i ena tygeln för att få henne att vända. Hoppade av direkt för att leda in henne eftersom jag vet att det inte är någon ide att försöka rida in henne igen. Självklart vägrade hon att röra sig ur fläcken utan backade bara. Slutade med att jag fick backa henne in igenom vilket tog sin lilla tid.
Efter det så red jag bara på nedre delen av volten eftersom jag inte orkade bråka med henne igen. Grjejen med Kimmi är att hon för vissa får gå åt vilket håll hon vill. Då blev det självklart så att när jag skulle till vänster gick hon åt höger. Äckiligt jobbigt. Men det var bara att ta tag i ena tygeln och hålla tills hon svängde åt rätt håll.
Red mkt på en volt sen och efter att jag tagit en paus från traven och jobbat henne i skritten blev hon riktigt fin. Hon gick där på tygeln och var bedårande. Märks verkligen i handen när en häst går på tygeln. blir mkt mjukare och skönare att rida när det gäller takt. Sen travade jag och fick ut det jag ville av henne. Eftersom hon går dressyr max två gånger i veckan så kan hon ju inte mkt än. Men det är påväg. Det behövs bara en jävligt envis ryttare som orkar ta tag i det hela.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0