Bettets placering i munnen

Från början fick jag lär mig att bettet skulle ligga i munnen så att det blev 1,5-2 veck i hästens mungipa. Nu förstår jag att det är helt fel och att man verkligen inte kan lita på det måttet. För det första kanske hästen mungipor veckar sig superlätt och man får lätt genom att bara spänna lite två veck. Andra hästar kanske man kan spänna jättemkt och det ändå bara blir två veck som pressas emot varandra. Men precis som med allt annat så är det här 2 vecksmåttet bara ungefär.

När jag var på körskurs fick jag lära mig att man ska få in minst ett finger mellan hästens tänder och bettet. När jag har kollat så att bettet sitter rätt på Curry och Filur så är det ungefär ett finger. Alla människor har dock inte lika stora fingrar och hästarna är ju olika stora såklart. Men är det då inte passande att man oftast har en häst som passar ens storlek? Om man är runt 150 så är man ju kort och har inte särskilt stora fingrar och fortfarande kanske rider ponny. Så man får tänka så, anpassa hur man mäter efter vilken storlek på polle man kollar för tillfället. Om en vuxen man mäter på en liten shettis kanske det är läge att ta sitt lillfinger istället för pekfingret som man använder på en större ponny/häst.

Jag använder mig alltid av det här och det är ju inte särskilt skönt för hästen att ridas på ett bett som ligger och slår emot tänderna! Sen om man bara tar lite i handen så blir det ju direkt ännu obehagligare för hästen och den kanske slår med huvudet. Så var det med Filur. Innan var det inga problem alls för honom att ha tungfelsbettet men efter att jag haft tränbsett så passade det honom inte alls och han protesterade så fort jag tog lite mer i tygeln och krävde något av honom! Ofta kan man nog prova ett annat bett och få en mycket gladare och mer sammarbetsvillig häst!


Tungfelsbettet-gillades inte alls!

Tredelat-Mycket bättre tyckte Luris :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0