Lugnt

Filurs hovar klirrar som bara den nu. Blev en väldigt lugn tur ute i skogen idag på hack. Vill ju inte att något ska hända honom och hans långa hovar just nu. Han känns väldigt klumpig, eller så är det bara jag som är nojjig :)

Skrittade som sagt för det mesta, men inte helt åt skogen ändå, körde en snabb skritt så att han trampade på ordentligt och inte segade sig fram! Det var det som jag failade på förra året, too slow. I början var han segis men efter ett tag behövde jag inte påminna honom lika ofta och behövde bara nudda honom lite med skänkeln för att han skulle öka. Lyckades även få till ett par halter genom att bara använda sätet. Börjar ta efter min kompis Amanda lite kanske? ;)

Tog en kort liten trav för att han inte skulle bli uttråkad men sen skrittade jag på igen. I sluttet innan "avskrittningen" Så tränade jag övergångar och det gick precis som jag hade tänkt mig! Körde på långa tyglar och behövde bara driva lite och han fattade galopp direkt. För att sakta av till trav behövde jag bara luta mig bakåt och sitta tungt. Han lyssnade hur bra som helst. Jag körde ett par travsteg och sen ett par galoppsprång ungefär 4 gånger.
När man gör sånt här tycker jag man ska bestämma sig för ett ställe där övergången ska ske, annars kanske hästen tror ett den bestämmer och får för sig att sakta av när den tycker att det passar. Är skitnoga med det när jag kör Curry.

Blev bara en tur med Filur idag eftersom vi åkte till Veda och sen var klockan halv åtta och vi hade inte ätit.
I morgon har jag även bokat träff med Einar för att han ska sko om Filur :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0