Man slår inte någon man älskar

Så löd en rubrik i Ridsport. Jag blev riktigt förvånad över att ryttare, som tävlar i hoppning och har det som "inriktning" slår sina hästar med spöt när dem får något fel eller bara för å komma över hindret. Hoppning innebär väl ändå att man ska ha kul och att hästen själv vill hoppa-utan att den slås över. Jag tycker väl ändå om man tävlar i högre klasser så har man ju oftast en ponny som gör allt för en innon hoppning och väldigt sällan stoppar.

Sen finns det väl en anledning till att hästen stannar-för ingen häst stannar ju bara för å jävlas med en, eller? Oftast beror det väl på en själv för att man är osäker och självklart känner ponnyn av det. Ponnyn kan komma fel, det kan gå för långsamt eller kanske för fort så att ponnyn inte riktigt hinner tänka. Sen kanske ponnyn tycker att hindret ser högt och läskigt ut och inte vågar hoppa! Det finns som sagt oftast en anledning och det beror nog på för det mesta på ryttaren. Det är ju inte ponnyn som styr snävt eller lägger sig själv rätt mot hindret-ryttaren sitter ju och pillar oftast ända fram till hindret för att det ska bli just rätt. Eller så hoppar kanske inte ponnyn helt rätt för att den är oryttinerad eller kanske föredrar att springa emellan bokstäver istället för å hoppa hinder som är riktigt höga!

Mardrömsfallet var ju en ryttare som fick till 16 slag mot sin häst, under en runda och det var mer än ett per hinder! Det är ju bara så fel att man slår hästen runt banan för å få fart och klara hindret! Sen om man piskar till hästen när den stannar, ja, då förknippar den ju hoppning med något som kanske inte alls var den fel, eller för att den tyckte det var läskigt, med att bli slagen. Själv tycker jag att man förstärker det obehagliga för häst genom att slå till den!

När jag hoppar har jag alltid med mig spöt- men jag kan faktiskt inte minnas en enda gång som jag använt det. Spöt är bara där ifall att hästen skulle glida ut allt för lång mot grinden, då skulle/brukar jag peta till hästen på bogen. Tror dem kallade det att dippa(?) hästen-dock fick det bara ske 2-3 gånger per runda! Tänkt då dem som sitter och klatchar till hästen runt 20 gånger per runda! Vänd på steken och tänkt själv hur det skull vara för dig att bli slagen för att du kom helt fel trots att det inte var ditt fel, tyckte något var läskigt eller verkligen inte ville göra det?
Hur kul skulle det vara...?


Kommentarer
Postat av: carolina - Stall Assla

Nu har vi en hästig sommartävling på G, där du kan vinna ett litet hemligt paket hemskickat till dig. Det gäller bara att läsa igenom dom enkla reglerna och skicka in sin bild!

Direklänk: http://asslatjejerna.blogg.se/2011/august/snyggaste-sommarbilden.html#comment

2011-08-15 @ 18:55:42
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0