Quigge

Fick även rida Quigge lite idag och det var lika roligt som förra gången. Han är så himla go tycker jag och helt min typ av häst att rida :)
Fokuserade som vanligt på formen eftersom jag verkligen får anstränga mig för att få till den i traven. Gick mycket bättre än förra gången eftersom han var mer eftergiven och lugn. Sprang inte iväg lika mycket den här gången plus att jag fick till ställningarna också! Märktes verkligen om man hade honom mjuk eller inte. Ingen form = noll ställning på honom.

Sen i skritten blev jag riktigt stolt över hästen som kunde skritta i form på hängade tyglar! Duktig kille tycker jag. Sen gick han lite under lod i skritten. Först drev jag lite men då slog han bara upp huvudet. Så istället förde jag fram händerna för att han skulle dra fram nosen lite. Han blev verkligen mjuk i skritten. I traven hittade han även takten när han gick i form, istället för att typ trava som en kamel (känns det som) så var det parallellt. Mycket skönare då jag även kunde sitta ner och det kändes som att rida en "normal" häst.

I höger varv blev han lösgjord och fin men i vänster varv hann jag inte jobba honom tillräckligt länge och han blev inte alls lika eftergiven. En gång blev han lika mjuk och lugn i traven som i skritten och då kändes det verkligen toppen! Quigge kräver verkligen att jag rider hela tiden för att det ska bli något och det är verkligen roligt tycker jag! En gång slappnade jag av lite och red inte lika mycket och då sket det sig verkligen, ha ha! Det gör jag inte om :p

Mest failat var när jag skulle försöka mig på en galopp. Det gick ju jättebra... Han lutade sig innåt och bara sprang. Nä, om jag skulle fatta galopp på honom igen så ska han kännas bättre och vara tillräckligt samlad och stadig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0