Filur del 2

Tävlingarna på Filur har faktiskt inte blivit så många, men stora! Har tävlat två SM i bruks och ett tredje väntar på oss. Har vunnit två DM och kommit tvåa första gången, undrar om inte det var vår första brukstävling? Tror faktiskt det :) Bruks hemma är faktiskt mkt, mkt svårare på Filur än en tävling utanför stallet. Han blir liksom kaxig hemma och tror att han vet bäst, borta däremot lyssnar han mera plus är stencool. Sen såklart en del hoppningar och annat på Hjälmsättra.

Första bruksen blev jag jättechockad att det gick så bra på DM: et. På SM 2009 vet jag exakt vad som gjorde att jag inte fick en pallplats. Han ville inte alls gå över en sak men drog ner huvudet för att nosa, skulle inte stoppat honom men då kände jag inte honom så bra än. Bara han får nosa på saken så brukar han glatt trampa vidare utan problem. Han gillar bara inte att kasta sig in saker och ting utan att veta vad han kommer att trampa på :)

Förra årets SM gick superbra. Han gjorde precis som jag ville och det kunde nog inte gått bättre då! Men eftersom tiderna är väldigt tajta och det var mkt skritt blev vi uteslutna eftersom vi inte klarade maxtiden. Jag blev super ledsen och bölade som bara den :/ Men ändå, ritten gick ju bra och han skötte sig galant!

DM: et som var till det här årets SM kval var en väldigt jobbig dag för mig... Hade så ont i ryggen att jag inte kunde röra mig. Fick ligga ner i bilen och gå på Citodon, det hjälpte dock inte särskilt mkt. Fick fortfarande om jag rörde mig för mkt en stöt av smärta så att jag var tvungen att vara helt stilla tills den gick över. Skulle oxå kört bruks men då fick jag stryka mig. Jag tänkte stryka mig från ridningen först, i vagnen satt jag ändå bara stilla. Men pappa tyckte att jag hade störst chans i ridningen och vagnen skumpar bara runt och är stötig. Så det fick bli ridningen.

Fick bita ihop helt enkelt, under framridningen så visade det sig att det som jag trodde skulle bli jobbigast blev lättast. Galoppen gjorde bara lite ont och att hoppa sen kändes inte ens. Skritten gjorde faktiskt ondast. Inne på banan så kunde Filur inte varit snällare! Han förstod nog att jag var tillfälligt handikappad och gjorde precis som jag ville utan att krångla det allra minsta. Tittade inte ens på skrämselhindret utan travade bara igenom.
Vi vann faktiskt och jag kunde nog inte varit gladare just då!

 Så, vad är skälet till att jag tänker avrunda Filurs och min tid den här terminen då? Han är ju en toppen häst som fortfarande med sina 15 år går att utveckla ännu mer :) Jag känner nu att Filur inte kan ge mig det jag vill ha för att utvecklas inom min ridning, tro mig, jag har lärt mig super mkt på honom. Jag kan ju fortfarande lära honom mer saker men det känns inte som om jag själv kommer att få ut något av det :/ Och det som varit mest påtryckande den här terminen har varit min storlek. Jag är på tok för lång tycker jag och det kan man verkligen se på min sits. Min skänkel vinklas verkligen helt fel för att jag ska komma åt att kunna klämma med benen på honom. Tårna ska peka rakt fram men mina pekar emellan rakt fram och rakt ut åt sidan.

 Kommer sakna honom och hans pruttar som bara den men tack och lov står han ju på ridskolan, och lär ju inte flytta heller eftersom han är helt gudomlig!





Oj vad suddig, men i alla fall :P


Kommentarer
Postat av: Victoria

Fina bilder! Och verkligen en urgullig ponny :')

2011-08-20 @ 18:46:41
URL: http://evvm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0