Magiq Brush

I julklapp fick jag av min syster M.B borstar så idag fick dem följa med till stallet. Så jag tänkte skriva vad jag tyckte om dem.

Pälsen: Sjukt bra borste! Får verkligen bort all lera och lämnar inte kvar "småbitar" av lera som en vanlig piggborste gör. Väldigt lätt att använda då man bara behövde dra ett tag över den intorgade lerkakan och allt försvann. Mjukare än piggborsten så den måste vara skönare för hästen att bli bortstad/masserad med tänker jag :)

Benen: Lika bra den och ngt hårdare än borsten till övriga kroppen. Jättebra att ta bort lera som sitter i hovskägget ett på lurviga kallblodsben. Även den mjukare än en liten sketen benborste som är stenhård! Betydligt smidigare än en liten rotborste som jag använde tidigare och bättre!

Hovarna: Rätt onödig tycker jag, då kunde det hellre varit en till manen och svansen istället! Jag använde inte den på hovarna då dem var jätteleriga. Tror inte att man skulle få bort en torkad inpackning av lera runt hoven heller då leran är stenhård och ganska slät. Jag tycker bättre om att spola hovarna om dem är leriga eller ta en hink och en diskborste.

Jag använde den till manen och svansen istället då den är betydligt hårdare än dem andra två. Fungerade jättebra och många plus för att den  bara drog ur ett enda hårstrå som antingen kom från Curry svans eller man. Även om man dränker svansen och manen i pälsglans som jag alltid gör så försvinner många strån om man använder någon form av piggborste.

Överlag så älskar jag borstarna! Extra plus för att dem är superlätta att göra rena. Bara att slå dem i golvet någon gång så försvinner leran ur (tar hundra år med en piggborste) och bara skölja av så blir dem som nya igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0