Provridning

Gick ganska bra. Jag fick rida en ponny som heter Farika. Ingen smäcker liten sak de inte utan ett kallblod. Mkt päls och hovskägg så det var som att borsta en förvuxen shettis ^^ Hon var världigt snäll och lyssnade så jävla bra på rösten när jag väl behövde använda den.

Började med att skritta och känna av hästens rörelser, när den satte ner ett visst bakben, ha koll på mina sittsben och så att jag inte spände mig eller så. Spänner verkligen hela kroppen när det inte går som jag vill = jag blir stressad. Jättejobbigt då det inverkar grymt dåligt på både hästen och mig. Plus att jag typ inte kan göra något åt det ibland då det bara blir en ond cirkel av det hela.
Gick helt okej och jag hittade takten och kände verkligen när hon rörde just den delen av kropen. Inte bara ett gung som det är i vanliga fall utan nu var det mer specifikt.

Sen tränade jag på att bara styra med sätet och att använda in-och utandningen som gas och broms. Styrningen gick bra 75 procent av fallen men i början blev det bara fel. Ha ha, skulle gå på en åttvolt meen jag kunde inte få henne att svänga så det blev en vanlig volt istället :) Sen lyssnade hon i alla fall sjukt bra och jag behövde bara titta dit jag skulle för att hon skulle svänga direkt. Duktig polle! Funkade även bra i traven det också :)

Skritt till trav och tvärt om gick okej i slutet. I början tog det bara för lång tid men sen gick det bättre. Avsaktningarna gick mkt bättre än ökningarna.

En gång blev det dock totalt kaos i min hjärna! Jag skulle möta hälen med höften när jag red lätt och min kropp ville inte alls göra som jag ville. Men efter ett par steg gick det utan problem. När jag mötte hälen med höften blev jag inte lika spänd i benen, skänklarna låg stadigare och takten blev betydligt bättre.

Om man summerar passet tycker jag att det gick helt okej för att vara första gången. Mycket att tänka på hela tiden var det i alla fall.
Men jag måste fundera på om jag vill fortsätta att rida där eller inte :)


Häst som stod i stallet, gissar på att den heter Cita :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0