Curry

Idag var det dressyrträning för Maud. I början var han väldigt stel även fast vi spände in honom så att jag fick ett ledande tygeltag. Fungerade inte alls i början och när jag tog lite mer slog han med huvudet och blev arg. Han var även väldigt stolpig i skritten och gick som om han inte kunde böja på knäna, blev väldigt ryckigt.

Fortsatte på mina volter  och när jag bytte sätt att köra, så att jag hade innerhanden helt still och kramade i ytter, gick det betydligt bättre. Till slut släppte han till och blev mjukare. Men det gick bara i skritten, i traven slog han med huvudet igen.

Så bort med inspänningen och jag betsämde mig för att galoppera och se om han blev mjukare av det. Han lyssnade jättebra på "fattningarna" men ibland sprang han på som en jäkla galning precis innan galoppen i traven. Var lite störande då jag inte hade koll på honom då. Även i galoppen fick han för sig att springa iväg ibland, lutade lite här och var eftersom vi körde på gräset. Blev lite störd av att han inte kunde rulla på. Men sen körde jag öka på ena långsidan och det gick helt okej.

När jag sen återgick till volterna var han betydligt mer sammarbetsvillig. Ställde mera på böjt spår och var inte lika spattig. Han gick i en låg form och såg tråkig ut men det var bättre än förut då han var heeelt konstig.
Sen körde vi programmet och han gick lika dant, lät honom vara eftersom han gick i alla fall framåt! Andra gången vi körde var det som om en spärr släppte. Han blev mer frammåt och fick en mycket finare och högre form.

Han gick verkligen bra och var mjuk i halsen och gjorde som jag ville! Min lilla polle är tillbaks! Jag kunde verkligen inte sluta le när jag körde eftersom det gjorde mig så glad över att han hade kul och var glad igen! Det var som om han bestämde sig för att det var kul med dressyr igen och verkligen ansträngde sig. Han var så förut, steg, nacke fart och sammarbetsvillig. det var samma nu fast mycket bättre. Känslan var så mycket bättre eftersom han var mjuk i munnen och i halsen. Känslan över det hela var helt enkelt bättre. Gick jättebra och jag ville verkligen inte sluta!!!! Men man ska sluta när det går som bäst och jag är bara så obeskrivligt glad över att han är mera som sig själv igen!!!


Dressyrcupen 2011 framkörning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0