Krav eller inte

Många gillar inte att ställa några krav alls på hästen när dem rider ut. Meningen med uteritter är att ha kul och bara släppa loss osv. Jag tycker att det är jätteviktigt att hästen får ha kul och bara behöver springa på i det tempot den vill.
Jag kanske är lite feg men alltid om jag känner att jag inte helt kan kontrolera en häst så jobbar jag den i form. Den blir mjukare i munnen och inte lika stark om den går i form. Men sen är det jätteviktigt oxå att hästen får släppa loss och bara vara. Så om jag rider en stark häst så brukar jag göra det i uppförsbackar :) Dem måste ta i mera där och på så sätt blir dem inte lika starka. 
Sen kan jag  oxå om hästen är knepig eller har svårt för det jobba den i skritten. Dels för att se om jag själv kan få till formen och för att dem någon gång måste jobba rätt.

Filur till exempel rider jag ofta på långa tyglar och gör någon skänkelvikning hit och dit men i skritten kan jag ibland om jag ska göra något mer seriöst efteråt jobba lite med formen oxå.

Sen när jag förut hjälpte Amanda med hennes häst kände jag att jag måste ha henne i form även i skogen. Annars blev hon väldigt springig och för stark för mig. Även Quigge som jag red ett par meter på red jag i form. Han är knepig så det var lite roligt men samtidigt är han en travare. Och i hans monstertrav är enda chansen att återfå kontrollen att ha han i form...


Red på Quigge lite efter Amanda :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0