Lärdom

När jag tänker efter så har jag faktiskt lärt mig några nya knep på bara ett par veckor. Helt sjukt att jag kommit fram till det nu efter 11 års ridning... Men så kan det vara och jag tror det handlar om att jag ser saker med kanske lite nya ögon efter att jag var och körde för parkusken Tomas Algotsson som kör för landslaget ;)

I ridningen har jag verkligen tagit med mig halvhalterna och att inte vara stum i handen. När jag kör Curry funkar det faktiskt bara om jag har ett jämt stöd hela tiden utan att göra massa halvhalter. Han blir bara segare av det och han är en jäkel på bromshjälperna x)

Har inte tänkt på det så mkt men när jag går från rakt till böjt spår, t.ex. gör en volt, så tappar alltid mina hästar formen lite eftersom tempot atomatiskt blir lite långsammare eftersom man inte kan gå lika fort. Jag har liksom bara låtit hästen sakta in istället för att plocka tillbaka själv och driva så att formen bibehålls. Tänker alltid när jag rider/kör nä nu tappade jag formen massor och hästen nästan glider iväg åt sidan. Men det är ju mitt fel eftersom jag har slutat att rida med benen?!!!!! Det blev bara så efter all körning och jag kom på hur Curry funkar, och hur använder man benen i körning? x) Men nu är jag i alla fall medveten om det och min nya halvhalts-ridning fungerar mycket bättre på ridhästar!
Jag har liksom bara haft ett jämt stöd hela tiden så att de hästar som har "problem" (dåligt ordval!) och är stumma i munnen av sig själva ska komma ner i en låg form och tycka att det är skönt att gå där. Men det är jättesvårt att hitta mellanläget så att hästen inte blir lång eller helt enkelt tycker jag har för korta tyglar för att gå där. Eller springer iväg med mig.

Sen är det väldigt svårt för mig att få en högre fom enbart genom att hålla ett jämt tryck (inte särskilt stark mot en 500-600 kg häst) så hästen har mest sprungit iväg med mig. Där kommer vi tillbaka till min benaktivitet. Jag har inte kunnat klämmat åt med benen ordentligt eftersom hästen då bara sprungit iväg och jag bara kunnat åkt med ;) Mitt nya sätt att rida fungerar asbra och hästen blir med uppmärksam och inte lika "dryg" mot hjälperna :)

Sen när jag hoppar har jag verklgen lärt mig att vänta ut hindret. Jag gillar att hoppa och det fort. ;) Men alla ponnisar vågar inte hoppa allt så då är det bäst att hålla emot och trava och bara ta ett eller två galoppsprång innan hindret och sän släppa så att den inte får någon chans att springa förbi. Jag har mycket bättre kontroll över en häst i traven eftersom det blir lite svårare att springa iväg då :) Och sen behöver dem ju inte särskilt med fart för att ta sig över heller. Tvärt om kan det bara bli svårare eftersom hindret kommer så fort emot dem och hjärnan hänger inte med fötternas hastighet. Sen är det roligare att hoppa långsamt eftersom det blir mer teknik och inte bara släng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0