överkänslig

Idag red jag faktistk Filur, såg verkligen fram emot det eftersom jag inte gjort det på forever :) Hoppade några småhinder i början och det första gick jättebra, det andra kom vi helt fel på och han hoppade för tidigt. Tredja travhoppade vi över och det var bara obekvämt :P

Travade en bit och backade lite och flyttade hans rumpa för min skänkel, minns aldrig vad som är vad när det gäller fram-och bakdelsvändningar. Han var duktig och jag varvade skritt med skänkelving och galopp. Han var jätteduktig även fast han gillar att gå emot min högra skänkel. Men det beror på att han inte kan ställa om till att gå åt vänster, han är lite knäpp :) Sen red jag bara med sätet och rösten i trav, galopp och skritt. Gick bra och han lyssnade helt okej.

Sen blev det även öppnor. Blev lite förvånad eftersom han hade jättelätt för det i skritten både åt höger och vänster. Gick inte lika lätt i höger att ställa om men när ställningen var rätt gick det asbra för honom. Han är rätt duktig och kom in i ett stadie då han verkligen inte vill göra fel. Väldigt jobbigt då han blir överkänslig för skänklarna och upprörd om jag säger åt honom lite mer. Slutade med att jag bara försökte få honom att gå rakt.

Minsta lilla jag flyttade mina skänklar dansade han undan för dem och jag var tvungen att nästan lyfta dem ut från hans mage :/ Sen när jag kände mig färdig med min rakrikning så släppte jag ut honom. Han skrittade på som bara den och började trava och började galoppera. Lilla knäppisen tyckte det var jättekul att få sträcka ut sig så jag höll i stigbyglarna som jag lagt upp framför sadeln i ena handen (så att dom inte dunkade emot honom hela tiden) och tyglarna i andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0