Rehab

Körde lite rehab med Filur igår :) Tyckte han var ovanligt lugn och kom verkligen ihåg saker från förra gången vi tränade. Vår rehab går ut på att han inte ska vara lika rädd för vagnen, målet var idag att stå innanför skacklarna åt rätt håll. Han är ju så himla rädd om sina bakben.

Körde väldigt mycket gå över skacklarna, stanna med frambenen innanför och stanna med bakbenen innanför. Han skötte sig utmärkt och lyssnade jättebra på mina kommandon. Hade honom i grimma och grimskaftet hängde helt slappt. Duktig som bara den och stressar inte upp sig längre när han går på eller slår i skacklarna med hovarna :)

Sen tränade jag honom även att gå in i skacklarna, dock så att han gick in rakt framifrån och stod åt fel håll. Han var lite tveksam i början och vägde bakåt lite. Men tillslut så stod han där inne. Och självklart belöning genom klappar och en liten morotsbit :) Sen när han skulle backa ut fick han inte bara springa bakåt utan ett steg bak, två fram, två bak, gå hela vägen in osv. Fungerade jättebra.

Det svåra för honom är komma in i skacklarna på rätt sätt. Hans rumpa glider åt sidan och så blir han stressad och lite rädd. Med många försök så gick det. Även här väldigt mkt beröm eftersom det inte är hans favorit. Eftersom jag tränade på fyrhjulingen så sitter skacklarna inte ihop. Lyfter man den ena så följer inte den andra med. Gick jättebra även om han spände sig lite. Men det var bara på den ena. När jag lyfte den andra gick det bra i början men sen kom den åt hans mage och han dog. Bara for iväg, lilla pokjen då :)

Men eftersom det är rehab för oss så började jag bara om helt, gjorde alla saker som jag gjort innan. Dock kom jag inte in igen i skacklarna. Så istället för att nöta ut den vagnen gick systern och jag till sulkyn. Han tyckte den var döläskig. Så vi körde att hon höll upp den högt och att vi skulle under den sen. Fungerade inte så bra men med mera träning kommer det att gå! Så försökte vi även vänja honom vid att den rörde honom. Tyckte det var überläskigt och skakade nästan. Men han stod i alla fall still, dock sög han in magen som bara den där den nuddade honom. Men tillslut slutade han suga in magen och bara spände sig.

Framöver är det bara träning, träning, träning som gäller. Är ganska säker på att med väldigt mycket tålamod och att han vänjer sig så kommer det att gå vägen för Filuren och mig :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0