Respekt

Något som är enormt viktigt för mig när jag hanterar hästar är att dem har respekt för mig. Det fungerar inte om hästen tror att den kan dra iväg med mig bara för att den vill gå åt andra hållet. Eller om det finns lite gräs i vägkanten så kan den dra med mig dig och stoppa ner huvudet och äta. Och då jag inte har särskilt mkt att sätta emot och inte kan ta många på styrka så föredrar jag att sätta dit ett kedjegrimskaft.

För mig är det verkligen inte okej att hästen drar iväg, har den gjort det en gång så lär den göra det fler gånger. Om Filur eller Curry börjar dra iväg när jag leder dem säger jag alltid åt dem direkt och då försöker dem inte igen. Hästar är helt enkelt inte dumma och fattar när dem gör fel, förutsatt att man säger åt dem. Unghästar är buffliga och kommer fortsätta att vara det om man inte säger åt dem.

Sen gillar jag verkligen inte när folk säger, jag vill inte säga åt h*n, jag känner mig elak då. Vad är det för skit egentligen? Hästen tycker inte du är elak om du knuffar bort den med din kropp. Det gör den själv och andra pollar knuffar den på samma sätt i hagen. Man måste själv vara ledaren, det fungerar inte annars. Jag tycker att en häst som har respekt för en från marken oftatst har det för en när man är uppsutten oxå.


Kommentarer
Postat av: amanda

jag skulle inte sätta på kedja, "stuff" löser inte saker.

2011-06-21 @ 21:13:35
URL: http://mandalii.blogg.se/
Postat av: Amanda

Eller så får du hästens respekt i stället för att vara lat.

2011-06-22 @ 09:51:19
URL: http://mandalii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0