Curry

Min vecka med Puffe har varit toppen :) Fick köra honom i torsdags, igår var det tävling vilket innebar heldag med min bebis och idag red jag honom. Japp, jag red honom vilket jag bara har gjort två gånger på två år. Och den ena gången red jag bara runt lite på volten barbacka. Men idag red jag ut och longerade lite på volten.
Att borsta Curry gick så grymt mycket fortare än Filur, han har inte börjat fälla än och han är halv-rakad :)
Gjorde precis som med Filur, skrittade fram för hand på den glashala vägen. Ännu viktigare eftersom Curry inte är lika viktbärande. Han har bara haft "småbarn" och gått lektioner där han behövt trava tre varv. Dock har han ju bättre kondition än Filur.
När jag hade skrittat fram och satt upp började han bråka direkt. Han backade ner i diket. Men bara två gånger, han insåg att han inte skulle vinna och att det inte var någon idé. Han travade på riktigt bra men det gick lite för fort så jag sänkte temmpot lite. Forsatte att trava på och han saktade ner några gånger men när jag sa åt honom att fortsätta så gjorde han faktiskt det.
Provade mig på en galopp och han var jätteduktig. Han är verkligen osäker på sig själv och ostadig, lite som en unghäst.
Men men. När jag kom till en genväg som går till stallet började han bråka med mig igen. Tog längre tid den här gånge. Men skam den som ger sig, och till slut gav han sig faktiskt. Synd för honom att han hann backa in i ett träd ett par gånger :/
Efter galoppbacken så tänkte jag mig att vi skulle rida ut på vägen lite. Självklart krånglade han lite när vi skulle ut där och när jag väl var på vägen. Men det löste sig och han var jätteduktig sen. Red bara halva rundan eftersom jag tänkt jobba lite på volten. När jag kom till volten var han nog lite trött eftersom han börjat flåsa när vi var ute i skogen. Longering gick väl sådär. Han gled ut hela tiden åt sidan. Han gick i alla fall inte emot mig. Drev även honom över några bommar. Han var jätteduktig men kom inte inte riktigt in rätt emot dem, därför blev det lite konstigt för honom på de två första men sen gick det braa för lilla pojken. Nästa gång jag får chansen ska jag dock rida dressyr på volten. Mycket lösgörande blir det då eftersom han är bajsastel :)

Idag provade Puffe på tre nya saker:
1. Blev riden ut i skogen alldeles själv
utan någon annan häst.
2. Bråkade med ryttaren utan att vinna
3. Blev longerad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0