Finesse

Idag fick jag rida Finesse. Welsh Mountain om jag inte minns fel och på gränsen till C-ponny. Troor att det var första gången som hon gick lektion på volten. Gick super i början och hon var mjuk och jag behövde bara sänka handen lite och vara grymt mjuk så sänkte hon huvudet. Dock gick hon över tygeln ibland och under lodplanet. Men men, första gången som sagt. Hon har nog aldrig blivit jobbad i form seriöst förrut. Rådde en viss förvirring när jag ville att hon skulle koncentrera sig på mig och gå på spåret. Lilla pollen :)
Gick braa i traven tycker jag oxå och hon fortsatte att vara mjuk, sen skulle vi travar över bommar. Och för att komma till bommarna var jag tvungen att gå in på en snäv liten volt direkt från spåret. Och det var ett misstag av mig. Hon är verkligen inte redo för det och det blev mest pannkaka eftersom hon gled iväg. Seen skulle vi galoppera. Gick ganska bra men tog oss ½ - 1 varv att komma igång i galopp. Hon hade svårt att hålla den i mer än ett halvt varv i början. Men jag skyller lite på alla stora och extremt långsamma hästar som galopperar långsammare än vad jag själv går. Hon började konstla en gång men det var inget märkvärdigt utan var mest lite roligt för min del :P
Sen var jag dum nog att i galoppen svänga in mot bommarna för att räkna galoppsprång. Kände hur sadeln började glida för mkt och då började hon hoppa runt igen vilket gjorde att jag for av och landade på vänstra sidan av min rumpa. Så nu halv-haltar jag fram och kan inte sitta på huk, får se hur det känns i morgon. Ja ja, jag överlever. Är uppfriskande att ramla av någon gång ibland tycker jag :D
Fick ju sadla om och kom tillbaks till lektionen när dem höll på med den sista ihopsamlande traven. Hon skötte sig utmärkt och var jätteduktig.
Jag har dock hittat hennes akilleshäl, att gå i vänster varv på en volt :) Men det går att bygga upp lättare än vad det gör med Curry eftersom hon verkligen är under inridning.

Hon är även dundermysig när man ska tränsa, lägger huvudet på ens axel, gosigt! När jag borstade henne efter så var hon livrädd för borstarna?! Var jättekonstigt men efter att jag hållit i henne och tagit extremt långsamma tag så lugnade hon ner sig.
Hoppas verkligen att jag får rida henne igen men då på en dressyrlektion. Är lättare att anpassa nivån till henne då :) Blir inte lika stökigt. Och hon är inte direkt redo för bomarbete eller hoppning om ni frågar mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0