Bruks

Tänkte göra ett inlägg med lite bilder om vad bruks handlar om :)
Bruks går ut på att hästen ska vara tillräckligt balanserad, lydig och vand vid lite läskiga och vardagliga saker. Det ingår olika moment och utrustningen och hästen ska verkligen blänka. Jag tycker att det är jättekul att tävla i det, kan bero på att jag och Luren är ganska bra :)
Man får inte trampa utanför sågspånssträcken och om hela hästen är utanför blir man utesluten ur det delmomentet.
Vinner gör den med minst straffpoäng.
Ingår gör massor av olika moment:


Skritta över bommar, är faktiskt en av de svåratse sakerna tycker jag eftersom det beror på för mig hur mkt han vill lyfta på benen för dagen.


Backa i vinkel, straffen som folk får kan ligga mellan hundra och fem här! Väldigt olika beroende på hur bred den blivit dragen vid olika tävlingar. Minimum är i alla fall mellan 50-60 cm om jag inte minns fel.


Rida över gatubrunn. Synns inte så jättebra men det är en gatubrunn precis framför. Träffa ska man göra med minst en hov. Här träffade vi faktiskt med alla fyra, lite roligt tyckte jag då :)


Portar, rid igenom utan att riva bollarna bara :)


Hoppning, ja, verkligen ingen fin bild. Men men :)


Flytta föremål, flyttar en gummistövel här. Föremålet ska flyttas mellan två stolpar och man får inte lägga en volt.


Bro, över ska man utan att hästen tvekar.


Rida igenom en korridor, den blir smalare och smalare. Är mellan 10-30 cm i slutet.


Vattenhinder, kan vara kort eller långt. Pollen ska inte hoppa över om hindret är kort.


Vända i trångt utrymme, bilden är då från körning och rutan blir betydligt större. Men i ridning brukar den vara runt 120x110 cm eller så. A-och B-ponnyer kan ibland ha en mindre.

Ingår även en funktionskontroll för att kolla att utrustingen är hel och ren, hästen verkligen blänker och inte har tovor och att allt sitter som det ska. Sen ska man springa med hästen, sadla, sitta upp och sitta av.

Sen finns det:

Halter - Uppför, nerför och på plan mark.

Brygga - sitter av på en brygga som är runt 1 m, leda hästen en bit och sedan sitta upp igen.

Lydnadshinder - fladdrande saker, ljus, djur eller obehagliga saker att gå på.

Tror att jag fick med allt men det känns som om något saknas :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0