Dag 2

Precis som igår började dagen med fodring, utsläpp och förberedning inför kvälls-och eftermiddagsfodringen. Ankan har ett sjukt bra systen där alla har klipps med nummer på som sitter på höpåsarna. Sen är det bara att lasta upp påsarna i rätt årdning på en stor fet vagn och köra runt med den. Riktigt smidigt och allt som har med foder att göra fungerar skitbra.

Sen fick jag rida ut på Nisse som är Ankans tävlingshäst i körning. Hon skickade ut mig med direktiv om vart jag skulle rida och göra om vi mötte tåget. Båda punkterna sket sig direkt... När hon förklarade tror jag att jag fattade, men sen när jag var där ute i dimman gick det inte alls. Så jag red bara längs vägen där jag red på Fillen i somras.

Sen mötte jag det förbannade tåget. Ställde mig så långt bort jag kunde ifrån spåret och hade hans näsa emot tåget. Det gick ju jättebra. Han var spänd som en fjäder då han innan varit lite småtöntig och sen hörde han ljudet som kommer från skenorna precis innan tåget. Jäklar vad skrajj han blev! Han tvärvände och hoppade ut på åkern med mig. Tur att jag hade hjärna nog att bara ta i en tygel och svänga runt honom. Det är ju inte lätt för en stor fet häst att galoppera runt på en mini volt som bara blir mindre hela tiden! Är absolut ingen idé att försöka dra i båda tyglarna när hästen springer rakt fram.

Men resten av turen skötte han sig jättebra. Lite skärrad var han nog i början men det gick ju över! Gjorde öppnor och slutor för att få honom att tänka på annat och han är verkligen en läromästare. Behövde bara flytta skänklarna pyttelite och han gjorde allt galant i både trav och skritt. Kul då jag faktiskt inte suttit på en häst tidigare som varit så duktig. Bra för mig då jag verkligen kunde veta att nu blev det rätt ;) Satsade även i galoppen uppför en backe och det uppskattades verkligen!

Tur att den hästen är så uppfostrad och lydig för annars skulle det inte gått bra... Han är ENORM och jag är pytteliten om man jämför :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0