Bett

Något jag alltid, av någon anledning, har varit intresserad av är bett. Jag liksom nöjer mig inte med att bara se en bild på ett bett och sedan veta vad det heter. Jag vill även veta vad det har för inverkan. Jag tycker att man ska vara jävligt noga med vad man stoppar in i hästens mun. Så att det är lagom långt och inte för smalt eller tjockt. Det kan orsaka hästen väldigt mycket obehag. Sen tycker jag även att man absolut inte ska byta till ett skarpare bett bara för att få hästen i form, speciellt inte när den kan göra det på ett mildare bett. Enligt mig är man då väldigt lat och behöver ta flera ridlektioner :)
 
Allt kan inte vara en dans på rosor och om hästen ska behöva kämpa med att gå kvar i form borde man själv också behöva kämpa för att komma dit. Sen gillar jag även inte att folk säger, om min häst hade det bettet skulle den gå jättefint i form! Då känner jag liksom att man kanske borde tänka igenom hur man själv rider och inverkar på sin häst. Även kanske prova sig fram till ett annat bett som hästen verkligen gillar innan man bettslar upp.

Filuren har varit knepig med stora bokstäver när det gäller munnen men nu har jag i alla fall hittat hans grej. Ett tredelat som är precis lika långt som hans mun. Han tycker det är extremt obehagligt när bettet är för långt och hänger ner på tungan.
 Nu när jag även är igång tänker jag också meddela att jag spyr på alla hjälptyglar som tvingar hästen att böja på nacken.
Behövde nog avreagera mig lite, he he...

DET var allt för mig :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0