Tömkörning för Ankan

Eftersom Phoobie är halt fick Fillen följa med till Ankan idag och tömköras. Började med att gå på spåret. Men eftersom jag mesade så tömkörde Ankan ett varv och satte riktigt mkt press på honom. Fast det enda hon egentligen bad om var att han skulle gå frammåt, trampa under sig och jobba ordentligt med bakbenen. Sen snärtade hon piskänden mot ridhusväggen eftersom han reagerade på det i början, tog en hel långsida innan han vande sig vid det ljudet.

Sen fick jag hålla i tömmarna. Gick väldigt bra då jag mer bestämd och konsekvent än vanligt. Sen fick jag lägga några volter i skritt och det var faktiskt det svåraste under hela passet. I traven gick det riktigt bra, han satte under sig och sög in sin smala (läs feta) mage :) Han vilade på varje steg men hade ett bra påskjut och fart. Formen var precis som jag vill att den ska vara, rund, ganska låg och halsmuskeln syndes tydligt. Purfekt och det var precis vad han behövde. Han brukar bara trycka ihop sin hals så att den blir kort och tjock men nu var han mer "utsträckt".
Sen för att han skulle söka bättre stöd på ytter i höger varv när jag gick på en volt skulle jag göra en fyrkant, rakt fram-vänd, rakt fram-vänd osv. DET var galet svårt men sen sa hon att jag bara skulle lätta eller ta mer i ytter och då gick det helt okej.

Tömkörde i 45 minuter och han var jättesvettig efter det. Jag kunde se svettdropparna som hängde i pälsen på hans hals. Fillen var superduktig idag och nu jäklar ska jag sluta mesa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0