Körläger

Curry var otroligt mjuk under alla tre dagar. Första passet gick sjukt bra! Supermjuk, pigg, frammåt och gjorde precis vad jag bad honom om. Så nöjd med lilla skrutten :) Det passet blev det bara fokus på mig faktiskt och inte ett dugg på Curry. Jag skulle ha en korrekt hand och inte flyga iväg som jag allt gör. Lägga pisken på rätt ställe och vid rätt tillfälle. Ha en mjuk, följsam ytter som Curry inte tog stöd på. Mina händer ville inte alls så jag fick köra med enhandsfattning hela passet. Och gud vad fin ponnyn blev!

Sen fick jag även lära mig en ny sak som bara makes sense och är rätt som det bara kan bli för mig och Curry! I alla tider har jag lärt mig att man ska ha en stadig ytter och en mjuk inner. Utan yttertygeln så går ingenting. Men egenligen (som jag uppfattar det), så behövs bara yttertygeln om hästen inte har styrka att bära upp sig själv och om den faller in med bogen.

Om man tar lite i innertömmen och lättar på ytter så ska hästen ställa sig innåt och svänga lite, utan att falla in med bogarna. Fungerade sjukt bra på Curry. I vänster varv fick jag däremot vara väldigt försiktig så att det inte blev för mkt, så känsligt som han har blivit.

Om  hästen nu faller in med bogarna, så ska man inte stödja upp med ytter. Utan lägga pisken på bogen istället. Då kommer man åt problemet direkt. Så sjukt bra och det fungerar faktiskt! Kan ta en fem minuter och hundraelva varv på en volt innan hästen slutar falla innåt om man stödjer med ytter osv. Men om man lägger pisken på bogen så tar det tre sekunder och fem steg istället. Resultatet talar för sig själv där!

Iaf, låg på en stor åttvolt och i slutet gjorde jag två travökingar som gick helt okej :)
Nästa dressyrpass var han tröttis så körde inte särskilt länge. Åttvolt igen men den här gången tränade vi på halter och en korrekt igångsättning. Lika mjuk och fin var han även den här gången. Jag fick även köra med två händer och OMG (ja en sjukt dorky förkortning) vilken skillnad det var! Jag tycker att körningen fungerar mkt bättre nu när mina händer är på rätt plats osv :)

Roligast av allt var kanske all cred jag fick av Tomas. Efter varje pass påpekade han hur mjuk, fin och känslig Curry var. Blev såå glad eftersom jag fått jobba jättemkt med att få honom framför allt mjuk. Shit, att höra att man kan komma långt med den ponnyn av en elitkusk i par är inte dåligt! Tar faktiskt åt mig all äran om hur Curry har blivit i körningen ^^ Känns jäkligt bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0