Vi alla är väl inte marionettdockor?

Jag bli ju nästan lite rädd när jag läser vad andra kommenterar och skriver på stora hästbloggar - om hur folk tar efter och ser upp till bloggaren! Jag förstår verkligen hur en 8-årig liten tjej kan ta efter och verkligen se upp till bloggare. Är man såå liten tänker man nog bara: Men om hon gjorde så, då borde jag också göra så för hon har alltid rätt och vet precis ALLT om allt! -Gissar på det här med tankte på att mitt minne inte sträcker sig tillbaka till den perioden av mitt liv. Är man liten tar man efter äldre förebilderna eftersom man inte vet bättre osv. Man tänker inte så mkt själv helt enkelt utan bara gör.

Det verkar som om många glömmer bort att bara för att runt 10 000 personer läser en viss hästblogg, så innebär inte det att bloggaren har ansvar för vad alla läsare gör, bara för att h*n är en offentlig person. Det är väl ändå den  8-åriga flickans föräldrar som har ansvaret, eller har jag fel? För hur tänker man om man bestämmer sig för att en person som lägger upp åsiktsinlägg om t.ex rida utan väst eller hjälm, har ansvar för 11-åriga läsaren Elin och vad hon väljer att göra? Lägg då även till att Elin ALDRIG har träffat bloggaren och bor 60 mil ifrån bloggaren i Uppsala?

Visst, man kanske är en förebild eller någon som många ser upp till och det är något man kanske får tänka på(vid säkerhet som hjälm tycker jag) - men alla har fortfarande ett eget huvud att tänka med och egna föräldrar som har ansvaret och sätter gränser.
Vi alla fick en hjärna att tänka med när vi föddes och väljer själva vad vi tar till oss, tycker och gör. Det är vårat EGET val om vi klickar in oss på en blogg eller inte och läser vad som står.
Vad vi gör kan ju faktiskt ingen som bor far far away hindra.

Bara för att man är en offentlig person så innebär inte det att man har ansvaret eller måste vara en bra förebild för andra.

Allt jag gör, tycker och tänker är mina egna tankar. Visst, ämnet kanske ploppade upp i mitt huvud tack vara någon annan. Men jag har själv tänkt över det och vad jag anser är rätt och fel, snyggt, fult eller bara helt j*vla idiotiskt och skadligt är mina åsikter.
Det är något som jag verkligen hoppas, att jag aldrig kommer tycka eller göra som någin annan, bara för att den personen gör så. Man styr själv sina trådar och aldrig någon annan!



Bild källa - http://www.365slojd.se/?tag=slojdcirkus-hast


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0